דירוג פרויקטים ותשתיות

פרויקטים ותשתיות מדורגים בהתאם לרמת הסיכון בפרויקט, להיבטים הכמותיים שלו, לסיכון הכרוך בהקמתו, ולחברות אחזקה רלוונטיות וחובות שונים. קיימים פרמטרים נוספים שעשויים להשתנות מעת לעת. בין הנקודות שנבחנות בתוך קטגוריות אלו, נבחנת החשיבות של הפרויקט ויכולת המסחור שלו, היתכנותו הכלכלית ואיכותו.

בדיקת היתכנות כלכלית ואירועי סיכון

ראשית, ייבדקו פרמטרים כמו מיקום גיאוגרפי וטכנולוגיה, ויישאלו שאלות, בהן: מה התחרות שצפויה לפרויקט? האם היא גדולה או מוגבלת? עד כמה הפרויקט ייחודי? בנוסף, כשמדובר בתשתיות, ייבדק הצורך שהפרויקט עונה עליו אל מול האינטרסים הכלכליים של המדינה.

עד כמה הממשלה נכונה לתמוך בפרויקט? התשובה עשויה להיות אפילו פוליטית או מדינית, ולא רק כלכלית. תמיכה ממשלתית חשובה מאוד, במיוחד בתשתיות, שהן פרויקטים ארוכי טווח בדרך כלל. כמו כן, על הפרויקט להיות יציב כלכלית לשנים רבות, משום שהמדינה בבואה לשלם על הקמת תשתית, למעשה רוכשת מוצר.

חשוב לחזות מראש את העלויות וההכנסות של הפרויקט לשנים קדימה. מובן שכאשר מדובר בפרויקט שידוע כי הממשלה או חברה מטעמה סוגרות הסדר תשלום קבוע ולא משתנה לטווח ארוך הוא פרויקט עם סיכון נמוך יותר בהיבט של תזרים מזומנים. בהיבט הטכנולוגי-תפעולי, חשוב לקחת בחשבון את הסיכון שכשלים מסוג זה עלולים לגרום לעיכובים שיגררו אובדן הכנסות ועליית הוצאות או תשלום קנסות.

אירועי סיכון שכאלה נבחנים ברמה הביטוחית (אם יש קרנות נזילות) וגם ברמה הטכנולוגית על מורכבותה וכן היסטוריית התקלות של היזם וניסיון העבר שלו בפתרון בעיות. נבחנת גם איתנותו הפיננסית של היזם, מחויבותו לפרויקט, וההשקעות העתידיות.

דירוג הקמה לעומת דירוג תפעולי של פרויקט

כאשר פרויקט עדיין בשלב ההקמה שלו, יש לקחת בחשבון מעבר לסיכון התפעולי את הסיכון הכרוך בהקמה. ובהתאם יחושב גם הדירוג של הפרויקט. דירוג ההקמה שהפרויקט יקבל יכול להיות שונה מאוד מהדירוג שהפרויקט יקבל על התפעול.

סיכון הקמה מתבסס הרבה מאוד על לוחות זמנים ועל עמידה בהתחייבויות כדי לא לחרוג מזמנים ומתקציבים, וכאן משחקת תפקיד גם מורכבות ההקמה של הפרויקט, הגמישות של הקבלן ושל שלל הגורמים הנוספים הקשורים בהקמת הפרויקט ובהעמדתו כדי שיוכל להיכנס לשלב התפעולי.

כדי לקבל דירוג הקמה טוב צריך לקחת בחשבון עוד לפני תחילת העבודה על הפרויקט שעלולים להיות שינויים ועיכובים, ולצמצם במידת האפשר חריגות מהתקציב המוגדר מראש.

חובות ואחזקות בפרויקט

אם היקף פעילות של חברה בפרויקט הוא לא משמעותי, והיא פועלת באמצעות אחזקה בחברה אחרת או בכמה חברות (לא משנה אם מדובר באחזקה מלאה או חלקית), היא תיחשב כחברת אחזקה לכל דבר. המשמעות היא שזו חברה עצמאית מכל הבחינות. כאשר יש בפרויקט חובות שהחברה מגייסת והם נמצאים מתחת לחוב הגדול של הפרויקט, הם מכונים ״חובות נחותים״.

הכוונה היא שהם נחותים מהחוב הגדול, המכונה ״חוב בכיר״ מבחינת תזרים המזומנים והבטוחות. דירוג חובות ואחזקות בוחן אם קיימות הגנות כלשהן לחובות הנחותים ביחס לחוב הבכיר. ככל שנוספים חובות לפרויקט – יש חשש שהביצועים ירדו משום שלבעלים יהיה קשה יותר לשמור על ביצועים טובים לאורך זמן, והתמריץ הכספי לעשות זאת יאבד.

נזילות

נזילות היא דבר מאוד חשוב, שנועד להגן על הפרויקט בתקופות משבריות- למשל כאשר ההכנסות צונחות, או כאשר ההוצאות גדלות. הפרויקט עלול לספוג הפתעות בלתי צפויות, וחשוב להיערך מראש גם למקרים הגרועים. כאן משחק תפקיד מאוד חשוב עניין הנזילות.

כדי להבטיח נזילות, יש להשתמש בקרנות ביטחון ותפעול שונות, בהתאם לצרכים של כל פרויקט. חברת מידרוג מציינת כי בבדיקת הנזילות נבחנות הערבויות שבעלי המניות והקבלנים השונים מספקים לפרויקט, ומחויבויות להזרמת הון ממקורות נוספים (בעלי מניות, מממנים חיצוניים וכו׳).

מבנה משפטי של פרויקט

בחינה נוספת שנעשית כדי להעניק דירוג לפרויקטים ותשתיות היא בחינה שלפרויקט קיים מבנה משפטי הולם. מבנה משפטי שכזה צריך לכלול, בין היתר, מגבלות על נטילת חובות נוספים, ביטחונות, מפל מזומנים מוגדר, הגנה על חשבונות ונכסים מפני פשיטת רגל של הבעלים, מגבלות על העברת בעלות, ודרישות לדו״חות תקופתיים.

בחינות נוספות

הדירוג עשוי לכלול בחינות נוספות בפרויקט, כדוגמת בעלות ממשלתית או תמיכה ממשלתית, מורכבות משפטית, איכות ההנהלה והניהול, ממשל תאגידי, והמצב הכלכלי של צדדים חשובים בפרויקט.

מבנה משפטי של פרויקט
מבנה משפטי של פרויקט

 

דירוג פרויקטים ותשתיות
דירוג פרויקטים ותשתיות
מה היה לנו במאמר?

רוצה להתחיל דף חדש?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מידע נוסף

דירוג אשראי של חברה בישראל
דירוגי אשראי לגופים
דירוג אשראי של חברה בישראל

דירוג אשראי הוא ציון שמסכם את סיכוני האשראי של חברה. מדובר למעשה בהערכה של היכולת של החברה לעמוד בהתחייבויות שלה ולשלם חובות בזמן. קיימות כמה

קרא עוד »
דירוג אשראי לעוסק פטור
דירוגי אשראי לגופים
דירוג אשראי לעוסק פטור

עוסק פטור הוא מקרה מעניין בתחום דירוגי האשראי, משום שלא קיימת בעבורו הפרדה בין דירוג האשראי האישי לדירוג האשראי של העסק, משום שמספר העוסק הפטור

קרא עוד »
דירוג אשראי לאדם פרטי
דירוגי אשראי לגופים
דירוג אשראי לאדם פרטי

החל מחודש אפריל 2019, לכל אחד ואחת מאיתנו יש דירוג אשראי אישי- מאגר נתוני האשראי של בנק ישראל, שבאמצעותו נעבור בירור בבואנו לבקש הלוואה, ועל

קרא עוד »
דירוג אשראי לעוסק מורשה
דירוגי אשראי לגופים
דירוג אשראי לעוסק מורשה

דירוג של עוסק מורשה יכול להיות קצת טריקי. מצד אחד, עוסק מורשה הוא עסק, אבל מצד שני, במקרים רבים השם של העוסק המורשה הוא מספר

קרא עוד »
מימון מובנה
דירוגי אשראי לגופים
מימון מובנה

מימון מובנה (נקרא גם איגוח) הוא יצירת הון זמין באמצעות מכירה של תזרים מזומנים למשקיעים. הגוף המאגח מוכרת איגרות חוב לציבור באמצעות גורם מתווך (חברת

קרא עוד »
דירוג מוסדות פיננסיים
דירוגי אשראי לגופים
דירוג מוסדות פיננסיים

בדומה לתאגידים אחרים, מוסדות פיננסיים, או בנקים, מדורגים על ידי המערכות של חברות הדירוג. אבל בישראל ישנה האפשרות להשתמש גם במערכות הפנימיות של הבנקים עצמם

קרא עוד »
דירוג תאגידים
דירוגי אשראי לגופים
דירוג תאגידים

דירוג אשראי של תאגיד מחשב בתוכו את הנכסים של החברה, את השווי שלה, את הפרופיל העסקי שלה (כמה שנים היא קיימת, איך מתנהגות המניות שלה,

קרא עוד »