שיקום חוב

המוצר המרכזי של חברות הדירוג הוא אמנם דירוגי אשראי שונים אך זהו לא המוצר היחיד שהם מספקות. חברות הדירוג מאפשרות לנו לדעת גם על שיעור שיקום החוב של גופים שונים או של מכשירי חוב שונים.

לפני שניכנס למה הכוונה בשיעור שיקום חוב. נחזור על מהו בכלל דירוג אשראי.

מהו דירוג אשראי של חוב?

דירוג אשראי של חוב הוא דירוג שניתן לחברה מסוימת לגבי יכולה לעמוד במועד הפירעון שלה למחויבות פיננסית ספציפית. בדומה לכך דירוג אשראי למנפיקים הוא דירוג שניתן לחברה מסוימת לגבי יכולה לעמוד במחויבויותיה הפיננסיות באופן כולל.

ההבדל חשוב כי הדירוג לא בהכרח זהה. התנאים של מחויבות מסוימת יכולים להשפיע על הדירוג. לדוגמה, מה קורה במצב של פשיטת רגל של החברה וכדומה. שני הדירוגים עובדים לפי סולם דירוגים של אותיות. כך שהדירוגים נחלקים לשתי קבוצות: דירוגים להשקעה ודירוגים ספקולטיבים.

גופים עם דירוגים להשקעה הם גופים פיננסים שמראים יכולת חזקה לעמוד בהתחייבויות שלהם בעוד שגופים עם דירוגים ספקולטיבים מראים יכולת בינונית ועד נמוכה לכך ולכן מהווים סיכון להשקעה. עדיין הרבה משקיעים בסופו של דבר כן משקיעים גם בחברות אלו. הסיבה לכך היא הרבה פעמים שיעור שיקום החוב.

מהו שיעור שיקום החוב (recovery)?

שיעור השיקום הוא המידה בה ניתן להחזיר ריבית צבורה וקרנות לאחר כשל פירעון. שיעור זה בא לידי ביטוי כאחוז מערך הנקוב. ניתן להגדיר את שיעור השיקום גם כערך של אותו מכשיר חוב לאחר כשל הפירעון או פשיטת הרגל.

שיעור שיקום החוב מאפשר לבצע אומדן של ההפסד שיגרם במקרה של מחדל, המחושב כ- 1 – שיעור השיקום. לפיכך, אם שיעור השיקום הוא 60%, ההפסד שניתן במקרה של פשיטת רגל או כשל פירעון הוא 40%. לדוגמה, על מכשיר חוב של 10 מיליון, ההפסד הנאמד כתוצאה ממחדל הוא אפוא 4 מיליון.

מהו שיעור שיקום החוב (recovery)?
מהו שיעור שיקום החוב (recovery)?

שיעור שיקום החוב הוא בעצם דירוג נוסף, הניתן רק לחברות בעלי דירוג של BB ומטה- כלומר דירוג ספקולטיבי. הדירוג הזה עוזר למשיקים ומלווים לקבל החלטה יותר מושכלת. כך שבבחירה להשקיע גם בחברות אלו הם יכולים להעריך מה יהיה ההפסד במקרה של כשל פירעון.

דירוג זה הוא חשוב מכיוון שהוא מאפשר להשקיע בחברות אלו עם איזשהו ביטחון. כך חברות אלו יכולות להשיג משקיעים ומלווים גם עם דירוג אשראי נמוך. ומלווים ומשקיעים יכולים להשקיע בחברות אלו שהסיכון אצלן גבוה אך הריבית גם כן ועדיין לדעת שבמקרה של כשל פירעון הם לא יאבדו את כל מה שהשקיעו.

הבנת שיעורי שיקום

שיעורי השיקום יכולים להשתנות באופן נרחב, מכיוון שהם מושפעים ממספר גורמים, כגון סוג מכשירים, סוגיות תאגידיות ותנאים מקרו-כלכליים. סוג המכשיר והוותק שלו בתוך מבנה ההון התאגידי הם מגורמים הקובעים החשובים ביותר בשיעור השיקום. שיעור השיקום הוא ביחס ישיר לוותק המכשיר, מה שאומר שלמכשיר שהוא 'מבוגר' יותר במבנה ההון יהיה בדרך כלל שיעור שיקום גבוה יותר מזה שנמצא נמוך יותר במבנה ההון.

באופן כללי גורמים נוספים כוללים את מבנה ההון של החברה, רמת החוב שלה וכמות ההון. למכשירי חוב שהונפקו על ידי חברה עם רמת חוב נמוכה יותר ביחס לנכסים שלה עשויים להיות שיעורי שיקום גבוהים יותר מחברה עם חוב משמעותי יותר.

הבנת שיעורי שיקום
הבנת שיעורי שיקום

התנאים המקרו-כלכליים כוללים את שלב המחזור הכלכלי, תנאי הנזילות ושיעור הסיכון לכשל פירעון הכולל. אם מספר גדול של חברות כשלו בפירעון או פשטו את הרגל – כפי שקורה במקרה של מיתון עמוק, שיעורי השיקום עשויים להיות נמוכים מאשר בתקופות כלכליות רגילות. 

שיעור שיקום והלוואות

בהלוואות, שיעור השיקום יכול להשפיע על כמות המזומנים באמצעות הלוואות או אשראי. הידיעה כיצד לחשב נכון ולהחיל שיעור שיקום יכולה לעזור לעסקים לקבוע שיעורים ותנאים לעסקאות אשראי עתידיות. לדוגמה, אם יתברר ששיעור השיקום נמוך מהצפוי, המלווים יכולים להעלות את הריבית על הלוואה או לקצר את מחזור התשלומים שלה כדי לנהל טוב יותר את הסיכון הנוסף.

השורה התחתונה

שיקום דירוג החוב הוא בעצם דירוג כמו כל דירוג אשראי והוא משפיע על יכולת החברה להשיג הלוואות, משקיעים וריביות טובות. לכן, חברות הדירוג מעריכות את שיעור השיקום על יד מספר גורמים כמו היכולת שלכם להחזיר את החובות גם לאחר כשל פירעון. 

 

אם אתם רוצים להעלות את שיעור שיקום החוב שלכם תוכלו לפנות אלינו ונוכל לעזור לכם לשפר את הרקורד הפיננסי שלכם על ידי תיקון מידע או מחיקת רישומים שליליים מהתיק שלכם.

השורה התחתונה
השורה התחתונה

 

שיקום חוב
שיקום חוב
מה היה לנו במאמר?

רוצה להתחיל דף חדש?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מידע נוסף

דירוג אשראי נמוך
סולם דירוג אשראי
דירוג אשראי נמוך

אם אנו מדברים על עולם אידיאלי, לכל אחד יהיה מספיק כסף לדאוג לצרכים שלהם. עם זאת, מול המציאות, לרובנו אין ברירה אלא לקחת הלוואה בכדי

קרא עוד »
דירוג אשראי גבוה
סולם דירוג אשראי
דירוג אשראי גבוה

כשאתם באים לבקש הלוואה מהבנק, אתם רוצים לקבל אותה מהר ובתנאים הטובים ביותר שאפשר. אבל כולנו יודעים זה לא תהליך כזה פשוט.  הבנק או הגוף

קרא עוד »
דירוג מקדמי
סולם דירוג אשראי
דירוג מקדמי

לפני שניכנס להסבר על מהו דירוג מקדמי ולמה חשוב לדעת עליו. עלינו קודם כל להבין את הדרך בה מתנהל ענף ההשקעות והתחום הפיננסי בכלל. כשאנחנו

קרא עוד »
דירוג אשראי לטווח קצר למנפיקים
סולם דירוג אשראי
דירוג אשראי לטווח קצר למנפיקים

דירוג האשראי למנפיקים הוא חוות דעת על היכולת היחסית של ישות לעמוד בהתחייבויות פיננסיות, כגון ריבית, דיבידנדים מועדפים, החזר קרן, תביעות ביטוח או התחייבויות צד

קרא עוד »
דירוג אשראי למנפיקים

שלא כמו דירוג אשראי אישי, דירוג האשראי למנפיקים הוא סקירה של היסטוריית העסקאות של החברה. דירוג כזה משמש למדידת רמת הסיכון הכספי של העסק למלווה

קרא עוד »
דירוג אשראי של חוב
סולם דירוג אשראי
דירוג אשראי של חוב

דירוג אשראי הוא חוות דעת של סוכנות אשראי מסוימת ביחס ליכולתה והנכונות של ישות (ממשלה, עסק או יחיד) למלא את התחייבויותיה הכספיות בשלמותן ובתאריכי היעד

קרא עוד »